Вт. 16 Грудня 2025

Аграрії проти чергового подорожчання залізничних перевезень

Аграрії проти подорожчання залізничних перевезень

Фото з відкритих джерел

Всеукраїнська Аграрна Рада та низка профільних об’єднань звернулися до прем’єра Юлії Свириденко з досить жорсткою вимогою. Вони наполягають на негайному скасуванні планів щодо збільшення тарифів на вантажні перевезення, які Укрзалізниця збирається запровадити вже з початку 2026 року.

Йдеться про індексацію спочатку на 27 відсотків, а ще через півроку — додатково на 11. Цифри вражають, особливо якщо врахувати, що для українських експортерів зерна кожна гривня на логістиці має значення.

Хто платитиме за пасажирів

Представники аграрного бізнесу вважають таке рішення монополіста просто несправедливим. Річ у тім, що збитки від пасажирських перевезень перевищують 18 мільярдів щороку. Загальний прогнозований мінус УЗ на 2026 рік може досягти 22,5 мільярда, і лише 0,6 мільярда з них припадає на вантажний напрям. Виходить, фермери мають фінансувати дірки в бюджеті компанії, які утворилися через пасажирський сегмент.

У розвинених державах ситуація виглядає інакше. В Америці пасажирські перевезення Amtrak фінансує федеральний бюджет, а Євросоюз використовує модель PSO, де держава компенсує втрати від перевозки людей. Україна ж обрала шлях перекладання тягаря на бізнес, причому селективно — на аграрний.

Хибна політика ціноутворення

Ситуація ускладнюється тим, що Укрзалізниця досі застосовує радянську систему встановлення тарифів. Ціни залежать не від реальної собівартості послуги, а від виду вантажу, який перевозять. Серед пострадянських країн Україна має найбільший розрив між вартістю транспортування різних категорій товарів. Частину вантажів везуть нижче собівартості, а ці втрати покриваються за рахунок інших галузей.

Аграрії справедливо зазначають, що така практика суперечить ринковим принципам. Вона також не відповідає зобов’язанням держави в рамках євроінтеграції. Попереднє необґрунтоване збільшення тарифів у 2022 році вже призвело до того, що обсяг автоперевезень виріс до половини від залізничних. Навіть після розблокування портів частка вантажівок залишається на рівні 34-39 відсотків, що на 10-15 відсотків більше, ніж до здорожчання.

Що пропонують фермери

Аграрні асоціації сформували чіткий перелік вимог до уряду. Вони просять призупинити заплановане підвищення та запровадити прозорий механізм встановлення цін, який унеможливить субсидування одних вантажів за рахунок інших. Також пропонують упровадити європейську модель PSO для компенсації збитків пасажирського напряму та схвалити дорожню карту тарифної реформи з конкретними показниками та термінами.

Окремо згадується необхідність ринкового ціноутворення на використання вагонів монополіста. В умовах війни та високої нестабільності на ринку логістики будь-які необґрунтовані рішення можуть серйозно вплинути на експортні можливості країни. Аграрії застерігають: якщо ситуацію не виправити зараз, наслідки відчує не лише один сектор, а вся економіка держави.

Ми писали також: Перевезення збіжжя залізницею до портів рекордно зросла.

Перевезення збіжжя залізницею до портів рекордно зросла


Залишити коментар