Вт. 19 Березня 2024

На половину аграріїв чекає банкрутство: зерно у вагонах місяцями стоїть у черзі на залізниці

Основним шляхом експорту зернових з України було транспортування через порти. Наразі такої можливості немає, тому аграрії експортують продукцію залізницею. Звичайно, обсяги такого експорту значно менші, до того ж існують додаткові складнощі. Так, вагони з зерном місяцями чекають на вивезення, оскільки компанії-експортери руди попередньо забронювали потужності для перевезень. Крім того, з 1 липня 2022 року тарифи “Укрзалізниці” зростуть на 70%. Наразі перевозити зерно дорожче, ніж руду. Аграрні асоціації звернулися до президента із закликом накласти мораторій на зростання тарифів, повідомляє SEEDS.

“Зростання тарифу для зернових вантажів на 41% (70% середнє зростання для усіх вантажів) матиме катастрофічні наслідки для аграрної галузі, що ще більше погіршить і так вкрай невтішну ситуацію. Таке зростання вартості перевезень зернових та олійних культур призведе до додаткових витрат аграріїв в розмірі 120 млн доларів США на рік. За різними оцінками експертів, до кінця 2022 року слід очікувати банкрутство 50% виробників зерна, а до квітня 2023 року ще 40%”, – повідомляє Асоціація “Український клуб аграрного бізнесу”.

УКАБ разом з ВГО “Українська аграрна конфедерація”, ГС “Аграрний союз України”, ГС “Всеукраїнська аграрна рада”, ГС “Всеукраїнський аграрний форум” та Українська зернова асоціація звернулись зі спільним листом до президента з проханням накласти мораторій на збільшення з 1 липня 2022 року рівня тарифів на перевезення вантажів у межах України та пов’язані з ними послуги на 70%.

Наразі лише близько 20% вантажних залізничних перевезень (750 тис. тонн) – це аграрна продукція. А 54% – це перевезення руди.

“Світ сьогодні в першу чергу говорить про продовольчу кризу і, мабуть, все ж таки певний пріоритет мав би бути наданий агропродукції. Збільшення частки експорту зернових вигідна і з економічного погляду, адже 1 тонна зерна принесе втричі більше виручки, ніж 1 тонна руди. Але втиснутися в потік перевезень ми не можемо, адже окремими компаніями було заброньовано потужності для перевезення, і наразі без якогось рішення на рівні держави та уряду про раціональне розподілення пропускної здатності та пріоритетності для продукції з вищою доданою вартістю питання не зрушиться з місця. Зерно у вагонах простоює в чергах на вивезення по декілька місяців і починає псуватися. При цьому в Україні на зберіганні знаходиться близько 20 млн т зерна та олійних культур, які мають бути експортовані, і якщо їх вчасно не вивезти, також втратимо цей обсяг”, – зазначає директор УКАБ Роман Сластьон.

У спільноті представників аграрного бізнесу та економістів активно обговорюється питання зростання тарифів на перевезення.

“Блокування податкових накладних аграріям, неповернення ПДВ, підвищення на 70% вартості послуг УЗ ставить на коліна аграріїв України”, – зазначає економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак.

“Аграрії Півдня і Сходу потребують нашої підтримки, а їм піднімають тариф на залізничні перевезення! Хто постраждав більше всіх – отримає найнижчу ціну за свою продукцію! Зрозумійте – порти заблоковані і єдиний вихід – західний кордон, тому є різниця вести зерно з Львівської чи Донецької областей. Чому перевезення руди знову дешевше перевезення зерна?” – зазначає голова Всеукраїнської аграрної ради Андрій Дикун.


Залишити коментар