Озвучено головні зміни у земельних відносинах під час воєнного стану
Ср. 17 Серпня 2022

Озвучено головні зміни у земельних відносинах під час воєнного стану

У середщині червня відбувся вебінар «Регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану: нові закони» за участю Міністерства аграрної політики та продовольства України, Держгеокадастру, за підтримки Програми USAID з аграрного і сільського розвитку – АГРО, Chemonics та Всеукраїнської асоціації громад. Про це повідомяє пресслужба ВАГ, пише agronews.ua.

Обговорювались зміни земельного законодавства України під час воєнного стану, пов’язані з прийняттям законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану» №2247-IX (Закон №2247) та «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності» № 2254-IX (Закон №2254) прийняті 12.05.2022 року.

Вказані закони доповнюють однин одного та встановлюють спеціальні правила щодо володіння, користування та розпорядження земельними ділянками під час війни, що дозволяє забезпечити вирішення нагальних проблем, з якими стикнулася держава.

Зокрема, у зв’язку з проведенням бойових дій на території України, найбільш актуальними питаннями стали:

  • Переміщення підприємств із зони бойових дій на відносно безпечні території.
  • Надання житла та розміщення внутрішньо переміщених осіб.
  • Відновлення порушених логістичних зв’язків.
  • Розміщення відходів від руйнувань, завданих бойовими діями.

Зазначені проблеми потребують швидких управлінських рішень для їх вирішення, таких як формування та надання земельних ділянок відповідного цільового призначення, проведення землеустрою, реєстрація прав на землю тощо. Проте існуюче на початок війни законодавство не було пристосовано до цього та потребувало надмірно багато часу для вирішення нагальних питань. Це відображалось на економіці держави, аграрному секторі та самих громадянах.

Прийняття вищезазначених законів суттєво спростило низку процедур під час воєнного стану та надало право оперативно реагувати та вирішувати проблеми воєнного часу, пов’язані із землею.

Зокрема, Закон №2247 передбачає можливість передачі в оренду земельних ділянок державної, комунальної власності без проведення земельних торгів для:

  • розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених (евакуйованих) із зони бойових дій, в тому числі тих, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави;
  • розміщення річкових портів (терміналів) та виробничо-перевантажувальних комплексів на річці Дунай;
  • будівництва мереж електропостачання, газорозподільних, водопровідних, теплопровідних, каналізаційних мереж, електронних комунікаційних мереж, об’єктів магістральних газопроводів;
  • товарного сільськогосподарського виробництва;
  • розміщення морських портів.

В той же час, норми закону містять ряд положень, що дозволяють уникнути можливі зловживання:

По-перше, порядок визначення підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню (евакуації) із зони бойових дій, та осіб, яким надається право на одержання в оренду землі без проведення земельних торгів, затверджується Кабінетом Міністрів України.

По-друге, підприємства, яким надаватимуться ділянки у разі переміщення (евакуації) виробничих потужності із зони бойових дій, визначатимуться спільним рішенням обласної військової адміністрації, з території якої переміщуються (евакуюються) виробничі потужності, та обласної військової адміністрації, на територію якої такі потужності переміщуються (евакуюються).

По-третє, передбачено жорсткі обмеження умов оренди. А, саме:

  • заборона зміни цільового призначення земельної ділянки;
  • заборона передачі земельної ділянки в суборенду, а також відчуження, застави (іпотека) права користування землею;
  • чітко встановлений договором строк, протягом якого орендар зобов’язаний здійснити розміщення об’єктів виробництва. Якщо орендар не виконав це зобов’язання, договір оренди землі припиняється в односторонньому порядку.

Надання у постійне користування земельних ділянок комунальної власності для розміщення об’єктів для тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб, згідно Закону №2247, здійснюватиметься виконавчим органам сільських, селищних, міських рад. В той же час Закон №2254 встановлює порядок запровадження нового спеціального виду містобудівної програми «Програма комплексного відновлення населеного пункту (території)». Дана програма визначає основні просторові та соціально-економічні пріоритети і комплекс пріоритетних заходів для забезпечення відновлення населених пунктів (територій), які постраждали в результаті бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій, а також є місцями концентрації соціальноекономічних, інфраструктурних, екологічних та інших кризових явищ.

Новелами законодавства передбачено, що встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок, надання землі державної, комунальної власності в оренду для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених із зони бойових дій, будівництва річкових портів (терміналів), виробничо-перевантажувальних комплексів здійснюватиметься без розроблення документації із землеустрою, без супутніх витрат та затвердженої містобудівної документації на підставі мотивованого висновку уповноваженого органу містобудування та архітектури сільської селищної, міської ради.

В той же час законом забороняється використовувати для вищезазначених цілей природоохоронні території, землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення. Також забороняється порушувати обмеження у використанні земель, у тому числі в сфері забудови.

На час призупинення дії Державного земельного кадастру встановлено спеціальні правила реєстрації встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок районними військовими адміністраціями у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану.

А у випадку неможливості надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки Міністерство аграрної політики та продовольства України затверджує усереднені показники нормативної грошової оцінки земель, які можуть застосовуватись замість нормативної грошової оцінки земель. Проте така норма діє виключно у воєнний час та після його скасування має бути здійснено грошову оцінку землі відповідно до діючого законодавства України.

Як ми знаємо, із введенням військового стану та початку повномасштабного втогнення рф на територію України, з метою захисту даних та запобігання їх несанкціонованого використання або використання в злочинних інтересах проти держави та українського населення були відключені всі державні реєстри. В тому числі Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та Державний земельний кадастр. Не зважаючи на користь таких дій, це заблокувало можливість вирішення ряду питань, пов’язаних із землею.

Для уникнення подібної ситуації в подальшому та балансування питань безпеки з економічними потребами держави, Міністерству аграрної політики та продовольства України надано право призупиняти та відновлювати функціонування Державного земельного кадастру з міркувань безпеки. Встановлювати інші обмеження щодо повноважень державних кадастрових реєстраторів та інші особливості ведення Державного земельного кадастру в умовах воєнного часу.

Для оперативного вирішення завдань експлуатації та підтримання в належному стані об’єктів технічної інфраструктури в умах воєнного часу, оператору газотранспортної системи, оператору газорозподільної системи, оператору системи розподілу, оператору системи передачі, підприємствам централізованого водопостачання і водовідведення, теплогенеруючим, теплотранспортуючим, теплопостачальним організаціям, операторам електронних комунікацій надано право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок усіх форм власності, на яких розташовані об’єкти таких операторів, підприємств, організацій, а також в межах їх охоронних (спеціальних) зон. Спрощені умови проведення капітальних та інших планових робіт, а також ліквідації аварії або загрози її виникнення.

Законодавством також врегульовано проблема забезпечення громадян та суб’єктів підприємницької діяльності в умовах воєнного часу послугами зі складання документації із землеустрою, топографо-геодезичних і картографічних робіт. Для цього, на період воєнного стану запроваджено надання Службою безпеки України спеціальних дозволів на виконання топографо-геодезичних вишукувань.


Залишити коментар