Експерти закликали АМКУ дослідити підвищення відпускних цін виробниками цукру
Антимонопольний комітет України має дослідити скоординоване підвищення відпускних цін на цукор його виробниками, оскільки економічних передумов для зростання цін немає.
Таку думку висловили експерти, опитані журналістами з приводу зростання цін на цукор, що почалося в опті. Аналітики не знайшли економічних підстав для підвищення цін і угледіли в тому, що відбувається спробу виробників заробити ажіотажну премію, повідомляє Delo.ua.
“Ринок закритий, а у виробників нижчий урожай. Але при цьому вони хочуть зберегти свої 30% – у рентабельність, хоча реально вона стала нижчою на 10% -15%. Але виробники не хочуть втрачати ці 10% -15%, а намагаються викачати свою норму прибутковості з гаманців споживачів, — описав те, що відбувається зараз на ринку цукру Віталій Саблук, аграрний аналітик, експерт ГО «Незалежне експертне партнерство». — Якщо ж говорити про загрозу дефіциту цукру на магазинних полицях – це чиста інформаційна провокація, звичний інструмент, до якого неодноразово вдавалися виробники, щоб викликати в суспільстві паніку і збути свій товар за завищеними цінами в стислі терміни. Але, ми знаємо, до чого призводить такий ажіотаж: спочатку люди змітають за високими цінами товари з полиць, а через кілька днів ціни падають».
Він переконаний, що цінова політика виробників цукру має стати об’єктом вивчення АМКУ. Річ у тім, що український ринок перенасичений цукром, а його поставки на зовнішні ринки сильно обмежені. Разом з тим виробники явно зловживають можливістю встановлення цін на власний розсуд не озираючись на світову кон’юнктуру. Експерти одностайні в тому, що на поведінку виробників цукру і його наслідки для споживачів повинен звернути увагу Антимонопольний комітет.
“АМКУ має розібратися в першопричинах зростання цін. В першу чергу – класифікувати дії невеликого пулу українських виробників з особливою ретельністю – чим викликані коливання цін. АМКУ має взяти в розрахунки структуру собівартості цукру минулого року, врахувати індекси факторів виробництва”, – зазначає Віталій Саблук.
Якраз об’єктивних економічних підстав для зростання цін цукру експерти не знаходять.
“Зростання цін виробники намагаються обґрунтувати зростанням собівартості цукру. Хоча економічних факторів для зростання собівартості, чесно кажучи, я не бачу: дизпаливо в поточному році було дешевше, ніж рік тому, Мінеральні добрива — теж. Сказати, що виробники сильно підняли зарплати – не повірю. Вони просто хочуть підняти ціни. Але реалії такі: в Україні перевиробництво цукру і при цьому дуже скоротилися обсяги експорту. Я думаю, що підстав для зростання цін немає — це «хотілки» виробників, не підкріплені економічними факторами», — пояснив Олександр Охрименко, президент Українського аналітичного центру, і додав, що цінова політика виробників має бути проаналізована з боку АМКУ.
Як пишуть ЗМІ, покупці продуктових магазинів незабаром побачать нові цінники на цукор. Виробники та постачальники підвищують ціни в дрібному і великому опті, в ряді випадків до 30-50%. У лічені дні ціни підприємств-постачальників злетіли більш ніж на 3 000 гривень за тонну.
Галузеві експерти запевняють: дефіциту цукру на українському ринку немає і не передбачається. «З урахуванням перехідних залишків ресурси цукру на період 2020/2021 маркетингового року в повному обсязі забезпечує потреби внутрішнього ринку цукром і значного зростання цін не передбачається», — розповів виданню AgroPortal Назар Михайловін, аналітик сировинних ринків і сільського господарства Національної галузевої асоціації «УкрЦукор».
Тим не менш, роздрібні продавці цукру — магазини та рітейл-мережі — з побоюванням спостерігають за підвищенням відпускних цін виробників. Адже цукор – одна зі складових кошика з десяти товарних позицій продуктів повсякденного споживання, зміну цін на які на своїх полицях роздрібні продавці зобов’язані декларувати. Зараз вони поставлені перед складним вибором: “підвищувати ціни, закуповуючи товар за новою відпускною ціною, тим самим порушувати порядок декларування, встановлений Кабміном і отримувати штрафні санкції. Зате таким чином ми забезпечимо наявність товару на полицях. Або залишити покупця без цукру, але уникнути голослівних звинувачень або санкцій, адже запаси на складах за старими закупівельними цінами стрімко зменшуються”, — розповів журналістам однієї з торгових мереж про ситуацію, що склалася зараз.
Залишити коментар