Пт. 20 Грудня 2024

Авторинок України: підсумки-2020 і прогнози-2021

Кінець року — відповідний привід не тільки озирнутися назад, а й подивитися вперед. А також згадати, чого ми навчилися в спробах адаптуватися під позаштатні умови. Адже криза — час можливостей. Наше перше запитання стосувалося продажів: чи виправдався прогноз на 2020 рік?

Нагадаємо, що більшість дилерів оцінювали ринок нових легкових автомобілів в 90-100 тис. одиниць плюс 9-10 тис. одиниць комерційної техніки.

Зрозуміло, в умовах пандемії, закриття складальних заводів, шоурумів і сервісних центрів МВС (екс-МРЕВ) ні у кого з двох десятків опитаних операторів реальні продажі з очікуваними не співпали. За словами гендиректора «Порше Україна» Йозефа Графа, протягом року прогноз кілька разів коректувався і в підсумку склав 82 тис. легкових і 9,2 тис. комерційних автомобілів. «Зрозуміло, коронавірус і карантинні обмеження повністю змінили намічену картину, — вторить йому Володимир Іванов, який відповідає за PR Nissan і Infiniti. — Виробництво нових моделей відкладалося, змістивши презентації, через що запуск нових моделей цього року став одним із головних чинників уповільнення зростання ринку».

Стосовно окремих класів ситуація склалася воістину суперечлива. З одного боку, на зростання популярності кросоверів не зміг вплинути навіть COVID-19 — за підсумками року вони зайняли трохи більше 70% ринку. З іншого, продажі мас-маркету просіли куди значніше, ніж інші класи, а найстійкішим виявився представницький клас. На думку глави «Порше Україна», це абсолютно типово для України: з настанням кризи у кількісному значенні преміум куди стабільніше сектора масових автомобілів. Тим паче на останній тиснув не тільки коронакризис, а й чергове нашестя «євроблях», викликане чутками про можливу жорсткість ставок їхнього митного очищення. У підсумку «бюджетники» не дорахувалися від 10 до 30% продажів, причому це стосується і «дискаунтерів» (імпортери китайської, російської та узбецької) техніки, і традиційних лідерів нашого мас-маркету Renault, Toyota і Kia.

За словами Олександра Сошка, PR-менеджера «Фалькон-Авто» (імпортер Kia), в 2020 році вони так само не виконали свій первісний план: хотіли продати 8,1 тис. автомобілів і зайняти більше 9,5% частки ринку.

Стабільно, нехай і не настільки лавиноподібно, як раніше, зростає сегмент електромобілів. І знову-таки дуже по-українськи. Якщо у сусідів перші рядки займають бюджетні «електрички» на кшталт Renault Zoe, то на вітчизняному ринку традиційно лідирують топові моделі преміальних брендів. Цього року лідером став Audi e-tron, розкуплені всі Jaguar i-Pace, Porsche Panamera і Mercedes-Benz EQC. Тобто у нас основна цільова аудиторія нових електромобілів — не мудро-жадібні скнари, які купують «електрику» заради економії на паливі та сервісі, а забезпечені гаджетомани, екоактивісти та шанувальники новітніх технологій.

Наше наступне питання стосувалося нових скиллів, будь то канали комунікацій, алгоритми продажів і обслуговування тощо. Наприклад, бренди, які раніше, ніколи не проводили online-презентацій, цьогоріч встигли представити в новому форматі відразу кілька моделей. З’явилися безконтактні доставки куплених автомобілів і приймання на сервіс. Крім продажів через сайти (причому з заохочувальними знижками) стали створюватися віртуальні шоуруми, в яких потенційний клієнт за допомогою VR-технологій може «приміряти» на себе ту чи іншу модель c обраними опціями.

«Адаптуйся або помри», — резюмує підсумки року Олена Тареєва, маркетинг-директорка компанії AWT Bavaria (BMW, MINI, Rolls-Royce, ALPINA і Aston Martin). — Нам вдалося оперативно адаптувати свою комунікаційну стратегію під нову реальність. Головна перевага полягала в тому, що ми були до цього готові, оскільки діджиталізація в нашій компанії почалася задовго до пандемії. Digital-методи в наших комунікаційних каналах сфокусовані насамперед на персоналізації й омніканальності».

«Рік, що минає, продемонстрував, наскільки наше суспільство залежне від близького соціального спілкування, — коментує ситуацію Олексій Бєлашов, виконавчий директор JAC Ukraine. — І наскільки психологічно ми виявилися не готовими до швидкої зміни парадигми суспільної взаємодії. Однак ця ситуація дала імпульс суспільству і дозволила майбутньому прийти раніше, ніж ми його чекали».

«У нас яскраво виражений фокус на digital-напрямок, — коментує ситуацію пані Сібекіна. – Ми сфокусувалися на даному каналі комунікації ще до пандемії, тому активно використовуємо в роботі і наш офіційний сайт, і акаунти в соцмедіа. Так, коли запускали нову модель Arkana, ми використовували online-трансляцію, по закінченню якої запросили протестувати новинку на кілька годин у дилерський центр представників ЗМІ та блогерів. Таким чином постаралися об’єднати воєдино дві реальності. Безумовно, ми відзначили, що журналістам дуже не вистачає подібних подій».

«Ми стали більш ретельно готуватися до довгострокового партнерства та планування із зазначенням форс-мажорних зупинок кампаній, наприклад, під час локдауна, — розкриває секрети «внутрішньої кухні» пан Іванов. – Також ми оперативно організували online-продаж із адресною доставкою куплених автомобілів клієнтам».

Фото: Nissan

Фото: Nissan

Самий неординарний кросовер субкомпактного класу — Nissan Juke — і в другому поколінні не розгубив своєї вражаючої зовнішності. Але основна увага приділена виправлення головного недоліку — тісного салону і скромного багажника. Відстань між рядами сидінь зросла на 58 мм, а корисний об’єм збільшився з 354 до 422 літрів.

Наше третє питання стосувалося прогнозів на наступний рік. Більшість респондентів зійшлися на тому, що обсяг ринку нових автомобілів принципово не зміниться, а скоріше навіть зросте через відкладений попит, зростання ВВП і перенесені прем’єри нових моделей.

«Ми прогнозуємо, що наступний рік не дуже відрізнятиметься з місткості ринку, — міркує голова JAC Ukraine. — Імовірно він залишиться на рівні 2020 року — близько 87-90 тис. одиниць. Однак, я впевнений, це не завадить нам збільшити нашу частку мінімум на третину».

А ось лідери ринку дивляться вперед більш оптимістично. «Звичайно, пандемія внесла свої корективи в продажі автомобілів Kia, але ми все одно на позитиві, — заглядає в майбутнє пан Сошко. — Наступного року плануємо як мінімум утримати таку ж частку як зараз, а за можливості й збільшити свою присутність на ринку».

«Компанія Renault Ukraine традиційно не коментує свою прогнозну частку ринку, — розповідає пані Сібекіна. — Але ми розраховуємо, що ринок нових автомобілів в наступному році переважить позначку нинішнього року».

«Наступний рік в автомобільному житті країни повинен бути кращим і однозначно цікавішим, — резюмує пан Іванов. — Так, оператори очікують збільшення обсягів ринку завдяки зростанню ВВП і відновленню економіки, а покупцям запропонують новинки, запуск яких не стався цьогоріч через локдаун і карантинні обмеження».

Які б катаклізми не стрясали світ, самим непохитним залишається сегмент high-luxury. Аналітики Winner Imports Ukraine (Porsche, Jaguar, LR / RR, Ford і Volvo) вважають, що преміумний ринок зросте мінімум на 5%. «Рівень продажів сегмента залишиться на колишньому рівні, — пані Тареєва обережніше в оцінці ємності ринку. — Якщо в році, що минає, частка BMW в українському преміум-сегменті склала близько 25%, то в наступному ми плануємо приріст приблизно на 10%».

Питання про новинки — найцікавіше. Хоча більшість респондентів не наважилися офіційно озвучити плани, щоб не розсмішити самі знаєте кого, нас чекає мінімум у два рази більше прем’єр, ніж у році, що минає. Так, в останній день 2020 року Hyundai Ukraine оголосила прем’єру великого кросовера Palisade, який змінить Grand Santa Fe.

«Наша компанія представить Nissan Juke другого покоління, дебют якого спочатку планувався 2020 року, — резюмує пан Іванов. — Також почнемо продавати абсолютно новий купе-кросовер Infiniti QX55. Однак робити прогнози щодо наступного року поки що складно, оскільки незрозумілою залишається ситуація як із коронавірусом і карантинними обмеженнями, так і з курсами валют і темпами відновлення економіки».

Volkswagen до кінця зими презентує створений на базі Polo кросовер T-Cross і фейсліфтінговий Tiguan. Слідом намічені прем’єри Golf новітньої, восьмої генерації, Arteon із кузовами ліфтбек і універсал (!) плюс оновлений Passat.

Фото: Volkswagen

Фото: Volkswagen

У 2021 році нас очікує прем’єра Volkswagen Golf новітньої, восьмий генерації. У своєму топовом виконанні GTI у нього під капотом буде «турбочетверка» 2.0 TSI (245 л. С., 370 Нм) і 7-ступінчастий «робот» DSG з двома зчепленнями.

«Плануємо запуск відразу цілої лінійки нових моделей, — відкриває завісу пані Сібекіна. — Поки що зарано говорити про формат презентацій, але безумовно нам потрібні івенти в реальному житті. З найближчих новинок ми очікуємо в квітні фейсліфтінгову версію седана Megane, в травні — фургон Trafic, наприкінці весни або на початку літа — новий SUV — (йдеться за паркетник Kiger ціною від $8 тис. — Прим. авт.). Плюс ще кілька новинок у другому півріччі, які поки що не час анонсувати».

«Для нас фокус наступного року — електрифікація, зокрема, нові моделі BMW iX та iX3, — розповідає пані Тареєва. — Також робимо ставки на новий кросовер BMW ALPINA XB7. Модельний ряд Rolls-Royce поповнився повнопривідним седаном Rolls-Royce Ghost, який вже приїхав в Україну. Щодо івентів, на жаль, поки що зарано говорити. Можливо, офлайн-івенти відновимо влітку, тоді безумовно проведемо масштабний динамічний захід. У зв’язку з цим, першу половину року, найімовірніше, доведеться жити у віртуальному світі та продовжувати комунікацію через соціальні мережі, а також digital-вимірювання брендів BMW і MINI — наші мобільні застосунки myBMW UA & myMINI UA».

Вражаючий екологічний десант готує і Volkswagen. За словами пана Графа, на нас чекають спортивна версія Audi e-tron S і Audi e-tron GT плюс гібридні версії VW Touareg і Touareg R. Крім того, Audi привезе в Україну фейліфтінгові Q5 і Q5 Sportback плюс спортивну лінійку RS.

«У наших планах — презентація на ринок як мінімум двох моделей, — ділиться планами глава JAC Ukraine. — По-перше, це новий ліфтбек J7, причому пілотну партію ми збираємося поставити вже в першому півріччі. По-друге, новий кросовер S8, продажі якого намічені на четвертий квартал. Іміджеві івенти в планах теж є, але в умовах карантинних обмежень ми розглядаємо всі можливі варіанти їхнього проведення як офлайн-, так і онлайн-прояви. Сподіваюся, що 2021 рік усе ж принесе пом’якшення соціальних обмежень і ми зможемо провести повноцінну презентацію оновленого бренду JAC на українському ринку».

Залишити коментар