Навіщо держава хоче роздати українцям офіційні електронні адреси
Українцям хочуть присвоювати офіційні електронні адреси від держави. Кому і що приходитиме на таку електронну пошту та для кого вона буде обов'язковою.
Офіційна пошта за замовчуванням
Законопроєкти передбачають, що офіційну електронну адресу буде запроваджено як обов’язкову для юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, адвокатів, арбітражних керівників тощо. Вони отримуватимуть автоматично під час реєстрації та перереєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР), або ж разом із паспортом громадянина України. При цьому неважливо, чи отримуватимуть вони документ уперше, або ж просто вноситимуть до нього якісь зміни. Звичайні ж громадяни зможуть отримувати таку електронну скриньку від держави за бажанням. Оформити її можна буде через Єдиний портал державних послуг “Дія”.
“Зміни у законодавстві спростять спілкування між громадянами, бізнесом та державою”, – відзначають у міністерстві цифрової трансформації України (Мінцифра). У Мінцифрі пояснюють, що офіційна електронна буде складатись з ідентифікатора, позначки “@” та доменного імені. Доменні імена, що закінчуються на “.ru”, кажуть в міністерстві, використовуватися не будуть. Ідентифікатором для юридичних осіб пропонується визначити код у ЄДР, для фізичних осіб-підприємців – реєстраційний номер картки платника податків.
Нова офіційна поштова адреса буде реєструватися у ЄДР та в Єдиному державному демографічному реєстрі. “Листи та повідомлення, надіслані на офіційну електронну адресу, вважатимуться такими, що надіслані та офіційно вручені”, – пояснюють у Мінцифрі.
Більше запитань, аніж відповідей
Саме з цим пов’язано найбільше ризиків для громадян та бізнесу, відзначають ті, кого безпосередньо зобов’яжуть мати офіційну електронну адресу від держави. Адвокатка Тетяна Кіщук вважає ініціативу корисною. Однак, на її думку, є багато запитань до того, як вона буде реалізована. “У юридичних осіб повинна бути окрема особа, відповідальна за відстеження листів, що надходять на цю адресу. А адвокатам, ФОПам де взяти таку людину? Адже листи можуть приходи цілодобово. Не побачив, не отримав – твої проблеми, а вважається, що тобі офіційно надіслали”, – каже адвокатка. Вона переконана, що особливо багато проблем буде пов’язано з судами, адже не у всіх заявників, у кого буде такий офіційний мейл від держави, буде можливість постійно відстежувати пошту з судів, а у судових справах строки реагування на офіційні листи критично важливі.
Користуватися тим, що вже є
Андрій Хорсєв, ІТ-розробник та співзасновник сервісу “Опендатабот”, каже, що у законопроєктах немає відповіді, чи буде держава відправляти на офіційні мейли чутливу інформацію, зокрема, повістки до суду, і як людині зрозуміти, що це дійсно офіційний лист від держави, а не фейк чи спланована операція бізнес-конкурентів.
Також незрозуміло, як буде виглядати інфраструктура з боку держави, як в неї будуть інтегруватися різні міністерства, як буде забезпечуватися безпека і хто буде мати доступ до цієї системи. “Поки це схоже на хорошу ініціативу у політичній канві: діджиталізувати все і всіх, оскільки ми отримали таке завдання”, – каже Андрій Хорсєв. На його думку, в Україні вже успішно працює система обміну електронними документами з єдиним цифровим підписом (ЄЦП), який можна більше використовувати для потреб держави, а не створювати нові зобов’язувальні ініціативи, інфраструктура і безпека яких до кінця не продумана.
Натомість автори законопроєкту передбачили поетапність переходу комунікацій в електронному вигляді на офіційні електронні скриньки. Якщо офіційна електронна адреса не зареєстрована і відсутня в реєстрах, то, як і раніше, листи спрямовуватимуться звичайною поштою.
Залишити коментар